© Rudi Van Beek
Straffe Kost
Een lokaal voedselsysteem met kwaliteitsvolle producten wint steeds meer aan belangstelling. De verkoop van korte keten producten zit in stijgende lijn. Dat consumenten opnieuw interesse hebben in producten recht van bij de boer is een positieve trend. Om het korte keten verhaal een extra meerwaarde te geven en duurzamer te maken, is het echter van belang dat ook de ecosystemen en de biodiversiteit van het landschap meegenomen worden in dit verhaal.
Door de unieke landschapswaarden en biodiversiteit van Limburg te integreren in reeds bestaande en nieuw te ontwikkelen streekproducten, verhogen we de duurzaamheid van de korte keten. Zo zorgen we voor een meerwaarde-creatie van deze streekproducten waardoor Limburg zich kan onderscheiden van andere streken. Hiervoor lanceren we het merk Straffe Kost.
Straffe Kost brengt producenten samen en ondersteunt hen om de meerwaarde van de inspanningen die zij leveren voor natuur, landschap en biodiversiteit te vertalen naar verdelers en consumenten. Met Straffe Kost creëren we een gezonder landschap voor fauna en flora, telen producenten sterkere gewassen en verkopen ze aan een eerlijke prijs en geniet de consument van gezondere en meer smaakvolle producten. Op deze manier inspireren we steeds meer producenten, verdelers en consumenten om samen écht impact te maken in Limburg.
Provincie Limburg (B)
Regionaal Landschap Lage Kempen, Regionaal Landschap Haspengouw & Voeren, Boerennatuur, PIBO, PCFruit, PVL-Technicum, Werkers
januari 2021 tot juni 2023
Liesbeth Van Gysegem
+32 (0)89 65 56 67
liesbeth.vangysegem@rlkm.be
- Landbouwers adviseren over en ondersteunen in agro-ecologische maatregelen op hun bedrijf. Een voorbeeld is het aantrekken van vleermuizen voor de natuurlijke plaagbestrijding van de suzukivlieg bij Blauwe bessenkwekerij Schrijnwerkers in Oudsbergen
- Een lerend netwerk faciliteren van landbouwers die een meerwaarde creëren voor natuur, landschap en biodiversiteit
- De betrokken landbouwers ondersteunen in afzet, communicatie, promotie en marketing van hun lokale producten met een meerwaarde voor biodiversiteit
- Een overkoepelende marketingcampagne voeren zowel B2B naar retail, lokale besturen en andere verdelers als B2C naar de consument